Sunday, August 16, 2009

Rumahtangga bukan gelanggang emosi



“Eleh dia tu bukan boleh buat apa…asyik-asyik saya saja yang uruskan segalanya”,nama saja ada bini!”

“Saya tak kisah kalau dia nak berkahwin lain, silakan, harta semua atas nama saya!”

Aduh! Panas telinga mendengarnya. suami isteri aib mengaib sesama sendiri. Trend barukah ini? Apa sudah jatuhkah nilai sesebuah rumahtangga? Takkanlah begitu rendah hingga mudah dicemar dengan kata-kata yang membingit telinga. Dilakukan pula dihadapan umum . Entah apalah objektifnya?

Kemana hilangnya rasa malu mereka? Dimana letaknya rasa empati terhadap pasangan?

“Biar semua orang dengar puasa hati saya! dengus seorang isteri.”

Persoalannya benarkah mereka ini puas dengan berbuat begini? Dari mana datangnya kepuasan hasil memalukan pasangan sendiri?

Nafsu?

Sudah pasti! Hanya dia yang selalu beria mengiyakan emosi

Sesungguhnya nafsu itu sangat mengajak kepada kejahatan (Surah Yusuf : 53)


Masih terngiang ngiang nasihat penceramah terkenal US Sheikh Husin Sattar ketika beliau menyentuh bab alam rumahtangga. "Berhati-hatilah dengan pasangan yang tatkala satu kesalahan yang anda lakukan diungkitnya kesalahan itu seolah-olah anda tidak pernah membuat satu kebaikan pun sepanjang bersamanya.

Saya tersentak mendengarnya. Apa pernah saya mengaibkan suami di hadapan umum? Atau apa pernah si suami melakukannya?. Seingat saya, Nik selalu sebaik mungkin menjaga perasaan saya. Aduh macamana ni? Pernahkah saya?


Memang pernah kami tersasar. Beradu emosi di gelanggang! Mujur tidak dihadapan umum. Namun hasilnya tetap mengecewakan. Tiada juara, Tiada pula yang tumbang!

Kami berhenti setakat itu. ‘Huish! Tak mau ulang lagi”

Sebagai isteri saya cuba untuk sentiasa mengingatkan suami agar jangan berhenti menunjuk ajar dan menegur kesalahan saya, tapi biarlah ianya dilakukan dalam bentuk nasihat. Sesungguhnya manusia itu fitrahnya cintakan kepada kebaikan dan kelembutan. Saya juga mengingatkan diri akan perkara yang sama. Barulah fair!

“Sesungguhnya Allah itu Maha Lembut dan Dia Menyukai kelembutan dalam segala urusan”

Saya yakin, setiap pasangan pasti tidak terlepas dari salah faham. Hubungan tanpa salah faham adalah suatu yang tidak normal. Kaku dan keras dari toleransi dan perbincangan.
Komunikasi merupakan salah satu 'tools' utama kejayaan setiap hubungan. Secara peribadi, saya sangat menyarankan setiap kita untuk mempelajari dan mengaplikasikannya dalam kehidupan. Tambahan lagi pada ketika masing-masing sedang 'panas'. Kegagalan untuk berkomunikasi dengan baik bisa mengundang bala di dalam sesebuah hubungan. Dari bahasa tubuh hinggalah ke intonasi semuanya perlu dititikberatkan. Hormat menghormati, mempercayai pasangan, bertolak ansur dan SABAR adalah rencah yang wajib ada dalam setiap hubungan.
Perkara ini semuanya sudah diajar oleh Baginda Nabi saw. Kebijaksanaan Baginda dalam menangani isu rumahtangga wajib diteladani setiap mereka yang bergelar suami. Isteri juga perlu belajar untuk tidak mudah melenting dan melulu. Ya! jangan kita terlalu emosi. Contohilah Khadijah, wanita besi yang berjiwa halus.Barulah hidup bisa harmoni.



Saya sendiri sangat suka merujuk pada tulisan Ustaz Pahrol dalam memahami konsep hubungan suami-isteri. Bahasanya lunak, simple dan mudah 'dihadam'. Cukup banyak asam garam dan rencah penting yang perlu ada dalam menjalani hidup bersama diselit di dalamnya. Banyak tips dan nasihat beliau yang cuba saya adun dalam perkahwinan kami. Walau tak semua, sudah dapat rasa bibit-bibit manisnya.

Saya doakan mudah-mudahan anda juga memperoleh kebaikan dari membacanya.

Sekadar 2 sen dari saya untuk kali ini!












No comments:

Post a Comment